Voorbeelden

Hieronder geef ik graag een aantal voorbeelden van trajecten die afgelopen tijd naar tevredenheid van kind en ouders zijn afgerond:

Meisje van 11 jaar

Reden aanmelding

Onzekerheid

Hulpvraag

Opbouwen weerbaarheid tijdens overgang naar middelbare school.

Resultaat

Durft rekening te houden met zichzelf en voor haar mening uit te komen. Gaat met plezier naar middelbare school.

Dit meisje zag zichzelf als zwakste schakel in de groep, waardoor ze vaak deed wat anderen wilden. Haar doel hebben we in kleine stukjes gedeeld (van ‘probleem’ naar ‘te leren vaardigheid’). Zij beschreef het zelf als:

  • Vaker eerst aan mezelf denken
  • Vaker mijn mening uiten, ook als het niet leuk is.

Stapsgewijs en spelenderwijs zijn we aan de slag gegaan. Naast een stuk zelfbewustzijn (wie ben ik, wat is leuk aan mij, waar ben ik goed in, waar heb ik plezier in, wat maakt me blij of juist boos etc) hebben we aandacht gehad voor het feit dat zij geen contact heeft met haar vader en hoe dat zo gekomen is. Zij ontdekte dat ze al jong had geleerd rekening te houden met gevoelens van anderen. Daar was ze zo goed in geworden, dat ze daar nu soms zelf last van had. Een mooie kwaliteit die haar maakt tot wie zij is, maar waar iets anders bij mocht komen: ‘ik mag er zelf ook nog zijn’.

Na vijf sessies gaf zij zichzelf een 8½ voor haar leerdoel. Ze gaat nu met veel plezier naar de middelbare, waar zij veel leuke contacten heeft. Ze gaf aan dat verdere begeleiding niet meer nodig was.

 

Meisje van 5 jaar

Reden aanmelding

Sterk aanhankelijk en boos gedrag.

Hulpvraag

Ruimte voor ontlading en hulp bij verwerking na echtscheiding.

Resultaat

Meer rust, minder dwarse buien, stelt vragen over de scheiding aan haar ouders (bezig met rouwverwerking).

In mijn praktijk zag ik een opgewekt meisje dat het liefst honderd dingen in een uur deed.

Vertederd kijkend naar een paar baby-knuffels, vertelde ze dat ze graag klein wil zijn. Op mijn vraag wat daar zo fijn aan is, vertelde ze over een vakantie die zij zich nog goed kon herinneren. Het was een tijd waarin haar vader en moeder nog samen waren.

Geheel spelenderwijs heeft ze ruimte gekregen zich te ontladen en hebben we aandacht gehad voor het thema ‘gevoelens’. Aangezien ik merkte dat zij erg boos was op haar boosheid, was daarbij de focus vooral erkenning (gevoelens horen bij mensen, fijne gevoelens en ook nare gevoelens. Alles mag er zijn…en, gevoelens zijn ook nuttig: zo helpt jouw boze gevoel om te ervaren wat wel en niet fijn voor jou is). Samen hebben we gekeken naar wat je wel en niet mag doen als je je boos voelt en wat helpt als je je zo voelt. Zij ontdekte dat boos zijn niet hetzelfde is als ‘stout’ zijn!

Toen ik vertelde dat veel kinderen zich boos voelen als hun pappa en mamma gaan scheiden, zuchtte ze van herkenning. Samen ontdekten we dat boosheid en verdriet soms heel dicht bij elkaar liggen. Zo kwam er ruimte voor een stukje verwerking…

Gaandeweg kwam zij rustiger over (minder van de hak-op-de-tak), hoorde ik van ouders terug dat zij thuis minder bleef hangen in haar boosheid en vragen begon te stellen over de scheiding.

 

Jongen van 8 jaar

Reden aanmelding:

Werd gepest (en verdedigde door terug te schoppen)

Hulpvraag:

Leren voor zichzelf op te komen

Resultaat:

Kan nu stevig zeggen ‘ik vind het niet leuk dat…’, ‘ik wil dat je…’ en voelt meer zelfvertrouwen. Zelf zegt hij: ‘de kinderen zijn aardiger geworden’. Er doen zich vrijwel geen incidenten meer voor.

Deze jongen wilde leren wat hij kon doen als iemand iets lelijks tegen hem zei of deed.

In stappen heeft hij hieraan gewerkt:

  • Weten: het is niet jouw schuld.
  • Zodra iets niet fijn voelt, naar de leerkracht gaan (in het begin – later steeds meer aandacht voor wat hij zelf kon doen)
  • De stop-denk-doe-methode uitgewerkt en geoefend
  • De beste verdediging is een ijzersterk zelfvertrouwen

Aangezien hij veel belangstelling had voor ridders en kastelen, heeft hij zijn eigen schild ontworpen waar hij zijn kwaliteiten in kleur in heeft verwerkt. In gedachten heeft hij dat altijd bij zich en kan hij dat gebruiken als het nodig is.

Ondertussen praatten we over situaties die we vervolgens hebben uitgespeeld of neergezet in (klei)poppetjes. Zo kon hij ook zicht krijgen op zijn eigen aandeel en kijken naar wat een andere of betere keus was.

Na negen sessies gaf hij zich zelf een 9.

 Financieel  En praktisch?   Over Power 2 the kids   Contactgegevens

free joomla template
template JoomSpirit